Táto téma obyvateľov Senca trápi už viacero rokov. A myslím si, že oprávnene. Pretože, ak cestujeme Seneckým expresom, tak na severnej bráne vstupu do areálu Slnečných jazier, si musíme kúpiť lístok za vstup na jazerá aj v prípade, že v areáli nevystúpime a južnou bránou areál vláčikom ako cestujúci opustíme. Úhrada takéhoto vstupného nemá opodstatnenie, pretože sme vozidlo vláčika neopustili a teda sme na jazerách nevystúpili.

Už v roku 2023 som pripravil návrh, ako by sa dalo vstupné cestujúcim vracať, ale môj návrh správu Slnečných jazier nezaujal.

Preto teraz, pred sezónou 2025 predkladám tento istý návrh verejnosti – obyvateľom mesta Senec a prípadným turistom, aby sa pokúsili v návrhu nájsť chyby, ktoré by umožnili prípadné zneužívanie navrhovaného spôsobu platenia vstupného pri vstupe na Slnečné jazerá Seneckým expresom.
Návrh, ako tento „problém“ vyriešiť, je triviálne jednoduchý. Nižšie vám popíšem, ako by to mohlo fungovať – spoločne sa zamyslíme a skúsime nájsť prípadné slabé miesta tohto návrhu. Pokiaľ sa nejaké nájdu, návrh na zmenu opravím tak, aby sa mohol bez zábran predložiť do Mestského zastupiteľstva a mohol byť poslancami schválený – ak to bude vôbec potrebné. (zmenu by mohla pravdepodobne vykonať aj samotná SCR v spolupráci s prevádzkovateľom Seneckého expresu)
Návrh sa opiera o tieto fakty:
Trasa Seneckého expresu má pravidelnú linku, v hodinových rozostupoch, ktorú časovo dodržiava.
Je určené presné miesto vstupu do areálu Slnečných jazier.
Je určené presné miesto výstupu z areálu Slnečných jazier.

Na severnej bráne (5) si cestujúci musí zakúpiť vstupenku (ak nemá permanentku) na vstup do areálu jazier. Na doklade za úhradu vstupného je okrem sumy vstupného aj dátum a čas vyhotovenia dokladu a je tam tiež možnosť uvádzať meno pokladníka – dnes sa táto funkcia, uľahčujúca kontrolu tržieb, z neznámeho dôvodu nevyužíva. (viď vstupenka z 2023 kedy bol návrh predkladaný 1 krát)

Po novom by boli na bráne vstupu do areálu dva druhy „vstupeniek“ pre cestujúcich vláčikom. Ak cestujúci plánuje v areáli jazier vystúpiť, zakúpi si štandardné vstupné. Ak cestujúci neplánuje vystúpiť, zaplatí „zálohu za PREJAZD areálom“ v rovnakej výške ako vstupné. Na bločku z elektronickej pokladnice bude uvedené „záloha za prejazd areálom“.
Na Južnej bráne (14), kde Senecký expres opúšťa areál jazier, bude mať každý cestujúci možnosť požiadať o vrátenie zálohy za prejazd areálom.
Kontrola obsluhou na bráne bude jednoduchá. Cestujúci sa nachádza vo vláčiku. Obsluhe brány predloží pokladničný bloček s aktuálnym dátumom a časom vstupu. Obsluha brány skontroluje dátum a čas a ak bude v tolerancii napr. 5-10 minút s časom prepravného poriadku, vráti cestujúcemu zálohu. Z dôvodu, že vláčik jazdí pravidelne, bude to mať obsluha s kontrolou jednoduché. Je to vždy jeden čas, pre každú cestu vláčika do areálu jazier na Severnej bráne. Aby to „sedelo“ aj účtovne, obsluha vytlačí z elektronickej pokladnice pokladničný blok s názvom „vrátenie zálohy za prejazd areálom“.
Navrhované riesenie som písomne odkonzultoval aj z Finančným riaditeľstvom SR – z ich odporúčania citujem: „Odporúčame evidovať uvedenú platbu ako typ položky kladná, názov položky napr. „záloha za vstup“, ak zákazník službu nevyužije, teda z vláčika nevystúpi, SCR mu vráti zálohu cez typ položky odpočítaná záloha.“
Takže celý návrh riešenia je realizovateľný – záleží len na tom, či sa nám teraz vo verejnej diskusii podarí nájsť spôsob, ako by sa dalo toto riešenie zneužívať, alebo obchádzať. Preto tento článok – viac hláv – viac rozumu. 😉
Tu ešte uvediem príklad, keď sme zrealizovali cestu Seneckým expresom, aby sme si overili realizovateľnosť návrhu.: Vyrazili sme z námestia o 13:00. Na Severnej bráne sme boli o 13:10 a 13:30 sme vyšli Južnou bránou. To znamená, že ak by sme obsluhe na Južnej bráne predložili bloček s časom 13:10 a sedeli by sme vo vláčiku, mali by sme 13:30 nárok na vrátenie zálohy. Toleranciu treba nastaviť len z ohľadu na prípadné meškanie vláčika.
Ak si prípadne bude nárokovať vrátenie zálohy ktokoľvek mimo vláčika, či v inej dobe ako je tolerancia 5min. aktuálneho času zastávky vláčika na Južnej bráne, nárok na vrátenie zálohy bude neoprávnený.
Z účtovného hľadiska to funguje presne tak, ako napr. záloha na fľaše. Elektronické pokladnice sú touto funkciou štandardne vybavené a v takom prípade odpadá nutnosť realizovať storno účtenky – účtenka predstavuje predmet zálohy. Takže, pri vstupe na jazerá zaplatíte síce viac ale po splnení podmienok vám bude záloha vrátená. Riešenie sme navyše konzultovali aj s výrobcom pokladní, ktoré sa na Slnečných jazerách používajú, aj s vyššie uvedeným Finančným riaditeľstvom SR.
Navyše odporučím vedeniu Slnečných jazier označovať každý „bloček“ menom zamestnanca/brigádnika, ktorý ho vystavil. Je to bežná funkcia každej registračnej pokladnice a je to dobrá kontrolná funkcia z pohľadu odvodov tržieb a prípadných chýb, ale aj napr. pre vyhodnotenie štatistík, či odhalenie prípadného zneužívania predaja vstupného.
Pre správu Slnečných jazier to bude znamenať len malé úpravy v administrácii elektronických pokladníc ale navyše získajú dôležitý prehľad o návštevnosti areálu a tiež si zvýšia kontrolu nad platením a zúčtovaním vstupného.
TAK. A teraz je rad na vás, obyvatelia Senca a okolia a tiež prípadných turistov ako potencionálnych cestujúcich a návštevníkov našich jazier. Kde vidíte priestor na prípadné zneužívanie tohto návrhu? Nájdite slabé miesta, ak návrh také má. Prípadne navrhnite, kde vidíte ďalšie možnosti ako celý proces vylepšiť, či zjednodušiť.
ĎAKUJEM VÁM!
Kmeť Peter – poslanec mestského zastupiteľstva mesta Senec